1B. Wspieranie dobrostanu uczniów poprzez budowanie „ducha zespołu” w klasie szkolnej.

photography of school room
The polish flag waves in the breeze.

Szkolenie zgodne z priorytetem MEN:

 

Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.

smiling woman standing while holding orange folder

Wspieranie dobrostanu uczniów poprzez budowanie „ducha zespołu” w klasie szkolnej.

Cele szkolenia:

  • Zwiększenie wiedzy nauczycieli o dobrostanie uczniów i jego znaczeniu w procesie edukacyjnym.

  • Poznanie metod budowania wspierającej i zgranej klasy.

  • Rozwijanie umiejętności tworzenia pozytywnej atmosfery w zespole klasowym.

Tematyka szkolenia:

  • Definicja dobrostanu ucznia.

  • Wpływ dobrostanu ucznia na wyniku edukacyjne.

  • Praktyczne pomysły na ćwiczenia budujące relacje i empatię w klasie.

  • Tworzenie warunków do wzmacniania poczucia bezpieczeństwa i przynależności uczniów.

Czas trwania szkolenia:

⏳ 3 godziny dydaktyczne

Zaświadczenie:

Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie zgodne z §23 ust. 2 Rozporządzenia MEN z dnia 28 maja 2019 r.

Wspieranie dobrostanu uczniów poprzez budowanie „ducha zespołu” w klasie szkolnej

 

Dobrostan uczniów to coś znacznie więcej niż brak problemów czy trudności. To poczucie bezpieczeństwa, przynależności, pozytywne relacje z rówieśnikami i nauczycielami, a także radość z nauki i poczucie sensu w codziennych szkolnych działaniach. Współczesna szkoła, coraz bardziej świadoma emocjonalnych potrzeb uczniów, stawia sobie za cel nie tylko przekazywanie wiedzy, ale również troskę o psychiczny i społeczny rozwój młodych ludzi. Jednym z najskuteczniejszych sposobów na wspieranie dobrostanu uczniów jest budowanie silnego „ducha zespołu” w klasie.

 

Dobrostan ucznia – co to właściwie znaczy?

Dobrostan ucznia to stan równowagi emocjonalnej, w którym dziecko czuje się akceptowane, zauważone, bezpieczne i zmotywowane do działania. Obejmuje on zarówno aspekt psychiczny (pozytywne emocje, samoocena), jak i społeczny (relacje z innymi) oraz poznawczy (motywacja do nauki). Dobrostan nie jest stanem stałym – zmienia się w zależności od otoczenia i doświadczeń, dlatego tak ważna jest rola szkoły i nauczyciela w jego wspieraniu.

 

Dlaczego warto dbać o dobrostan?

Badania pokazują, że dobrostan uczniów silnie koreluje z ich wynikami edukacyjnymi. Dzieci, które czują się dobrze w klasie, mają lepsze wyniki, są bardziej zmotywowane, rzadziej opuszczają zajęcia i lepiej radzą sobie z trudnościami. Przede wszystkim jednak – chcą się uczyć. Szkoła staje się dla nich miejscem przyjaznym, gdzie nie tylko zdobywają wiedzę, ale również rozwijają swoje kompetencje społeczne i emocjonalne.

 

Budowanie „ducha zespołu” – od czego zacząć?

Tworzenie wspierającej atmosfery w klasie nie dzieje się samo. To proces, który wymaga zaangażowania, empatii i świadomego działania ze strony nauczyciela. Kluczowe są tu: otwartość, zrozumienie i konsekwentne wspieranie relacji między uczniami.

Oto kilka praktycznych pomysłów:

  • Ćwiczenia integracyjne – regularne zajęcia, które uczą współpracy i empatii, takie jak „krąg przyjaźni”, „drzewo wdzięczności” czy „most zaufania”.

  • Rozmowy o emocjach – wspólne omawianie trudnych sytuacji, uczenie się na błędach, dzielenie się emocjami bez oceniania.

  • Praca w grupach mieszanych – tworzenie zespołów, które uczą się od siebie nawzajem i uczą współodpowiedzialności.

  • Stałe rytuały klasowe – np. cotygodniowe chwile wdzięczności, powitanie dnia czy „kapsuła dobrych myśli”.

 

Bezpieczeństwo i przynależność jako fundamenty

Każdy uczeń powinien wiedzieć, że jest ważny. Bez poczucia bezpieczeństwa – zarówno fizycznego, jak i emocjonalnego – nie może być mowy o efektywnym uczeniu się. Nauczyciel może budować to poczucie, m.in. poprzez:

  • jasne i sprawiedliwe zasady w klasie,

  • reagowanie na przejawy wykluczenia lub agresji,

  • wzmacnianie mocnych stron każdego ucznia,

  • indywidualne rozmowy i codzienne zainteresowanie dzieckiem jako osobą.

 

Nauczyciel jako lider zespołu

To właśnie nauczyciel tworzy klimat klasy – poprzez swoje reakcje, język, sposób prowadzenia zajęć i relacje z uczniami. Lider zespołu nie musi być surowy ani zawsze poważny – ważne, by był autentyczny, wspierający i konsekwentny. Pokazując szacunek, otwartość i gotowość do współpracy, staje się wzorem dla młodych ludzi i buduje fundament pod zgraną, wspierającą się klasę.

 

Podsumowanie

Wspieranie dobrostanu uczniów to jedno z najważniejszych zadań współczesnej szkoły. Budowanie ducha zespołu w klasie jest nie tylko metodą na lepsze wyniki w nauce, ale przede wszystkim drogą do wychowania empatycznych, odpowiedzialnych i szczęśliwych młodych ludzi. A przecież o to właśnie w edukacji chodzi.

Masz pytania? Interesuje Cię nasze szkolenie 1B.Wspieranie dobrostanu uczniów poprzez budowanie „ducha zespołu” w klasie szkolnej.? Napisz do nas!

 

UWAGA! Wszystkie szkolenia nauczycieli możemy realizować stacjonarnie w dowolnej placówce edukacyjnej, z dojazdem na terenie kraju albo w formie warsztatu online poprzez MS Teams. Ty decydujesz, która forma jest lepsza dla Twojego zespołu!

Imię i nazwisko
Instytucja/Firma
Numer telefonu
Email
Gdzie ma odbyć się szkolenie?
Kiedy ma odbyć się szkolenie?
Ile osób ma wziąć udział w szkoleniu?
Wyślij
Wyślij
Form sent successfully. Thank you.
Please fill all required fields!

Administratorem Twoich danych jest Virtus Mens Anna Kaczmarska z siedzibą w Plac Teatralny 10/4-5, 41-800 Zabrze, wpisanej do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, pod numerem NIP:7341556989, REGON:243295346.

Mediacje rówieśnicze

Szkolenia Priorytety MEN

Szkolenia autorskie nauczycieli

Szukasz czegoś ekstra dla kadry nauczycieli?

Sprawdź nasze premium szkolenia dla nauczycieli oraz szkolenia zgodne z priorytetami Ministerstra Edukacji Narodowej RP na 2025 rok.

Pobierz listę szkoleń

Wszystkie szkolenia nauczycieli w jednym dokumencie.

Czarno na białym. Wszystkie szkolenia w jednym pliku. Potrzebujesz przedstawić szkolenia osobom decyzyjnym lub kadrze nauczycieli? Pobierz listę wszystkich szkoleń Virtus Mens wraz z formularzem uczestnictwa.

Virtus Mens Anna Kaczmarska

Plac Teatralny 10/4-5

41-800 Zabrze

NIP: 7341556989

Realizacja strony Spectrum Marketing 2025.