Mediacje rówieśnicze

three men and laughing two women walking side by side
A group of friends at a coffee shop

Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Virtus Mens od 2020 roku kompleksowo zajmuje się wprowadzaniem do szkół mediacji rówieśniczych. Mamy wypracowane sposoby działania, wszystkie potrzebne wzory dokumentów i realne doświadczenie. Pomagamy w opracowaniu niezbędnych dokumentów i rozwiazywaniu bieżących problemów na każdym etapie wprowadzania mediacji w szkole. Decydując się na wprowadzanie mediacji rówieśniczych razem z nami otrzymują Państwo roczną opiekę metodyczną obejmującą nie tylko szkolenia ale również wzory dokumentów, dodatkowe konsultacje dla nauczycieli – mediatorów i prowadzenie krok po kroku przez cały proces wdrażania tego rozwiązania.

 

Mediacja rówieśnicza jest nową metodą rozwiązywania konfliktów w szkole, która cieszy się coraz większą popularnością z uwagi na skuteczność i wszechstronne korzyści. Specjalnie przeszkoleni uczniowie - mediatorzy pod okiem nauczyciela-koordynatora pomagają uczniom rozwiązywać sytuacje konfliktowe. 


Stosowanie tej metody oparte jest na standardach, opracowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Mediacje to rozwiązanie, które poprawia sposób komunikowania się uczniów, rozwija ich kompetencje społeczne, zwiększa odpowiedzialność za własne zachowania. 

 

smiling woman standing while holding orange folder

Etapy wprowadzania mediacji do szkół

Wprowadzenie mediacji rówieśniczych to proces, który wymaga zaangażowania całej społeczności szkolnej – nauczycieli, uczniów i rodziców. Poniżej przedstawiamy etapy, które pomagają skutecznie i trwało wdrożyć ten system rozwiązywania konfliktów w środowisku szkolnym:

1. Szkolenie Rady Pedagogicznej

Pierwszym krokiem jest przeszkolenie całej Rady Pedagogicznej w zakresie podstaw mediacji. Nauczyciele zdobywają wiedzę na temat:

  • czym są mediacje i jaka jest ich rola w szkole,
  • jakie sytuacje mogą być kierowane do mediacji,
  • jak wykorzystywać techniki mediacyjne w codziennej pracy wychowawczej i dydaktycznej.

Celem tego etapu jest zbudowanie wspólnego zrozumienia oraz uzyskanie poparcia kadry pedagogicznej dla idei mediacji rówieśniczych.

2. Szkolenie nauczycieli – opiekunów mediacji

W kolejnym kroku 2–3 nauczycieli uczestniczy w 40-godzinnym szkoleniu, zgodnym ze standardami Ministerstwa Edukacji Narodowej. Uzyskują oni kwalifikacje szkolnych mediatorów – edukatorów mediacji rówieśniczych. Ich rolą będzie:

  • prowadzenie szkoleń dla uczniów,
  • koordynowanie pracy mediatorów rówieśniczych,
  • wspieranie młodzieży w prowadzeniu mediacji.

Rekomendujemy, aby w każdej szkole zaangażowane były co najmniej dwie takie osoby.

a row of chairs sitting next to each other

3. Przygotowanie uczniów i rodziców

Na tym etapie szkoła, przy naszym wsparciu, wprowadza społeczność uczniowską i rodziców w ideę mediacji. Oferujemy wsparcie w zakresie:

  • prowadzenia zajęć wychowawczych w klasach,
  • spotkań informacyjnych z rodzicami,
  • przygotowania materiałów pisemnych dotyczących mediacji rówieśniczych.

Po przeprowadzeniu działań informacyjnych następuje wybór kandydatów na mediatorów rówieśniczych, uzyskanie ich zgody oraz zgody rodziców. Szkoła otrzymuje od nas komplet wzorów dokumentów niezbędnych do realizacji tego etapu.

4. Szkolenie uczniów – mediatorów rówieśniczych

Po zakończeniu szkolenia uczniowie – mediatorzy rozpoczynają swoją działalność. W szkole zostaje ustalony harmonogram ich dyżurów mediacyjnych. Na tym etapie wspieramy szkołę w:

  • rozwiązywaniu bieżących trudności organizacyjnych i merytorycznych,
  • promocji mediacji wśród uczniów,
  • budowaniu pozytywnego wizerunku mediacji jako skutecznego narzędzia rozwiązywania konfliktów.

5. Rozpoczęcie działalności mediacyjnej w szkole

Uczniowie wybrani do roli mediatorów uczestniczą w 20-godzinnym warsztatowym szkoleniu przygotowującym ich do prowadzenia mediacji. Szkolenie to prowadzą przeszkoleni wcześniej nauczyciele – edukatorzy mediacji.

Mediacje rówieśnicze w szkole dlaczego warto?

 

  • W szkołach, w których już wprowadziliśmy mediacje widzimy efekty naszych działań a co ważniejsze widzą je również dyrektorzy i nauczyciele, którzy chętnie podzielą się z zainteresowanymi szkołami informacjami na temat tego jak mediacje zmieniły sytuację w szkole, liczbę konfliktów, obarczanie tymi konfliktami nauczycieli. 
  • Celem mediacji nie jest ukaranie jednej ze stron ale znalezienie rozwiązania, które obie strony akceptują – czyli konfliktem „zajmują” się te osoby, których to dotyczy.
  • W mediacji to uczestnicy konfliktu przy pomocy mediatora wypracowują swoje własne rozwiązanie co powoduje, że jest ono satysfakcjonujące dla wszystkich stron i przestrzegane. 
  • Uczniowie sami wybierają mediatorów rówieśniczych w swoich klasach – dają im tym samym prawo „wtrącania się” w konflikty uczniowskie. Uczniowie mediatorzy szybciej dostrzegają konflikty kolegów i efektywniej je rozwiązują.
  • Kiedy dorośli rozstrzygają konflikty uczniowskie nie zawsze mają pełną wiedzę (części rzeczy uczniowie nie mówią dorosłym) co powoduje, że uczniowie widzą rozstrzygnięcie jako niesprawiedliwe.
  • Uczniowie uczestnicząc w mediacjach uczą się samodzielności i jako dorośli oddajemy im sprawczość.
  • Poprawia się komunikacja w szkołach, a konflikt zaczyna być postrzegany jako coś co można ROZWIĄZAĆ a nie ROSTRZYGNĄĆ.
  • Mediacje pomagają rozwijać kompetencje kluczowe.
  • W szkołach, w których rozwiązuje się konflikty przy pomocy mediacji zmienia się również kultura komunikacji.
  • Kompetencje związane z rozwiązywaniem konfliktów uczniowie wykorzystują przez całe życie. 

 

Od 2020 roku wspieramy metodycznie szkoły wprowadzające mediacje rówieśnicze.

Masz pytania? Interesuje Cię nasze szkolenie z mediacji rówieśniczych? Napisz do nas!

Imię i nazwisko
Instytucja/Firma
Numer telefonu
Email
Gdzie ma odbyć się szkolenie?
Kiedy ma odbyć się szkolenie?
Ile osób ma wziąć udział w szkoleniu?
Wyślij
Wyślij
Form sent successfully. Thank you.
Please fill all required fields!

Administratorem Twoich danych jest Virtus Mens Anna Kaczmarska z siedzibą w Plac Teatralny 10/4-5, 41-800 Zabrze, wpisanej do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, pod numerem NIP:7341556989, REGON:243295346.

Szkolenia Priorytety MEN

Szkolenia autorskie nauczycieli

Szukasz czegoś ekstra dla kadry nauczycieli?

Sprawdź nasze premium szkolenia dla nauczycieli oraz szkolenia zgodne z priorytetami Ministerstra Edukacji Narodowej RP na 2025 rok.

Pobierz listę szkoleń

Wszystkie szkolenia nauczycieli w jednym dokumencie.

Czarno na białym. Wszystkie szkolenia w jednym pliku. Potrzebujesz przedstawić szkolenia osobom decyzyjnym lub kadrze nauczycieli? Pobierz listę wszystkich szkoleń Virtus Mens wraz z formularzem uczestnictwa.

Virtus Mens Anna Kaczmarska

Plac Teatralny 10/4-5

41-800 Zabrze

NIP: 7341556989

Realizacja strony Spectrum Marketing 2025.