1D. Uczeń w spektrum autyzmu w szkole – zrozumieć aby wspierać dobrostan ucznia.

photography of school room
The polish flag waves in the breeze.

Szkolenie zgodne z priorytetem MEN:

 

Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.

smiling woman standing while holding orange folder

Uczeń w spektrum autyzmu w szkole – zrozumieć aby wspierać dobrostan ucznia.

Cele szkolenia:

  • Zwiększenie wiedzy na temat funkcjonowania dzieci ze spektrum autyzmu.

  • Rozwijanie kompetencji nauczycieli w zakresie wspierania edukacji i rozwoju dzieci z ASD.

  • Poznanie sposobów dostosowania metod pracy do potrzeb ucznia.

Tematyka szkolenia:

  • Charakterystyka spektrum autyzmu – wyzwania i potrzeby edukacyjne uczniów.

  • Deficyty i trudności wynikające ze spektrum autyzmu.

  • Omówienie objawów spektrum autyzmu i ich wpływu na parcę dydaktyczną.  

  • Organizacja lekcji i dobór odpowiednich metod dydaktycznych.

Czas trwania szkolenia:

⏳ 3 godziny dydaktyczne

Zaświadczenie:

Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie zgodne z §23 ust. 2 Rozporządzenia MEN z dnia 28 maja 2019 r.

Uczeń w spektrum autyzmu w szkole – zrozumieć, aby wspierać dobrostan ucznia

 

W każdej klasie może znaleźć się uczeń w spektrum autyzmu (ASD), choć nie zawsze jest to od razu widoczne. Dzieci z ASD funkcjonują w różnorodny sposób – jedne są ciche i wycofane, inne impulsywne i bardzo aktywne. Wspólnym mianownikiem są jednak trudności w komunikacji, relacjach społecznych i często – specyficzne style uczenia się. Aby szkoła mogła być dla tych uczniów bezpiecznym i przyjaznym miejscem, nauczyciele muszą przede wszystkim zrozumieć ich potrzeby i odpowiednio dostosować sposób pracy.

 

Czym jest spektrum autyzmu?

Autyzm to zaburzenie neurorozwojowe, które wpływa na sposób postrzegania świata, przetwarzania informacji i budowania relacji z innymi. Mówiąc o „spektrum”, mamy na myśli bardzo szeroką skalę objawów i stopnia ich nasilenia – dlatego tak trudno o jednoznaczne definicje.

Dzieci w spektrum często:

  • mają trudności z rozumieniem norm społecznych,

  • wykazują dosłowne rozumienie języka (np. nie rozumieją metafor, ironii),

  • są nadwrażliwe lub niewrażliwe na bodźce (dźwięki, światło, zapachy),

  • mają specyficzne zainteresowania lub potrzebują sztywnej rutyny,

  • mogą mieć trudności z regulacją emocji i zachowania.

Zrozumienie tych cech jest kluczowe w budowaniu relacji i skutecznej edukacji.

 

Jakie trudności pojawiają się w szkole?

Uczeń z ASD może mieć trudności w pracy zespołowej, nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami czy reagowaniu na zmiany planu dnia. Niektóre dzieci gorzej znoszą hałas, inne źle reagują na niespodziewane wydarzenia. Często też nie rozumieją „niewerbalnych” zasad szkolnego życia – takich jak kolejność zgłaszania się, przerwy czy normy zachowania na lekcji.

Zachowania uczniów w spektrum bywają odbierane jako „niegrzeczne” – tymczasem często wynikają z niezrozumienia sytuacji lub przeciążenia sensorycznego. Kluczowe jest, by nie interpretować ich przez pryzmat „złej woli”.

 

Jak wspierać ucznia z ASD?

Podstawą skutecznego wsparcia jest empatia, cierpliwość i konsekwencja. Nauczyciel nie musi mieć specjalistycznej wiedzy klinicznej, ale powinien znać podstawowe potrzeby ucznia i wiedzieć, jak dostosować swoje metody.

Oto kilka sprawdzonych wskazówek:

  • Stabilna rutyna – plan dnia widoczny w klasie, zapowiadanie zmian z wyprzedzeniem.

  • Jasne komunikaty – krótkie, konkretne polecenia, unikanie przenośni i ironii.

  • Strefa wyciszenia – miejsce, gdzie uczeń może się uspokoić bez oceny.

  • Dostosowanie materiałów – np. większe czcionki, piktogramy, więcej czasu na wykonanie zadania.

  • Indywidualizacja oceniania – nie zawsze ilość wykonanych zadań oddaje wysiłek i umiejętności dziecka.

 

Organizacja lekcji i relacje w klasie

Warto zadbać o atmosferę akceptacji w całej klasie. Edukacja rówieśników, praca nad empatią i reagowanie na wykluczenie to istotne elementy budowania dobrostanu dziecka w spektrum. Nauczyciel pełni tu rolę przewodnika – nie tylko w edukacji, ale i w tworzeniu warunków do rozwoju społecznego ucznia.

Dobrze zaplanowana lekcja to taka, w której każdy uczeń – także ten w spektrum – ma jasne cele, wie, czego się od niego oczekuje i ma przestrzeń do funkcjonowania na własnych zasadach, w granicach akceptowanych przez grupę.

 

Podsumowanie

Uczeń z autyzmem nie potrzebuje współczucia – potrzebuje zrozumienia, akceptacji i bezpiecznego środowiska do nauki. Im więcej wiemy o funkcjonowaniu dzieci w spektrum, tym lepiej możemy je wspierać – nie tylko w sferze edukacyjnej, ale przede wszystkim w budowaniu ich dobrostanu, poczucia własnej wartości i sprawczości. Właśnie na tym polega nowoczesna, inkluzywna edukacja.

Masz pytania? Interesuje Cię nasze szkolenie 1D. Uczeń w spektrum autyzmu w szkole – zrozumieć aby wspierać dobrostan ucznia.? Napisz do nas!

 

UWAGA! Wszystkie szkolenia nauczycieli możemy realizować stacjonarnie w dowolnej placówce edukacyjnej, z dojazdem na terenie kraju albo w formie warsztatu online poprzez MS Teams. Ty decydujesz, która forma jest lepsza dla Twojego zespołu!

Imię i nazwisko
Instytucja/Firma
Numer telefonu
Email
Gdzie ma odbyć się szkolenie?
Kiedy ma odbyć się szkolenie?
Ile osób ma wziąć udział w szkoleniu?
Wyślij
Wyślij
Form sent successfully. Thank you.
Please fill all required fields!

Administratorem Twoich danych jest Virtus Mens Anna Kaczmarska z siedzibą w Plac Teatralny 10/4-5, 41-800 Zabrze, wpisanej do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, pod numerem NIP:7341556989, REGON:243295346.

Mediacje rówieśnicze

Szkolenia Priorytety MEN

Szkolenia autorskie nauczycieli

Szukasz czegoś ekstra dla kadry nauczycieli?

Sprawdź nasze premium szkolenia dla nauczycieli oraz szkolenia zgodne z priorytetami Ministerstra Edukacji Narodowej RP na 2025 rok.

Pobierz listę szkoleń

Wszystkie szkolenia nauczycieli w jednym dokumencie.

Czarno na białym. Wszystkie szkolenia w jednym pliku. Potrzebujesz przedstawić szkolenia osobom decyzyjnym lub kadrze nauczycieli? Pobierz listę wszystkich szkoleń Virtus Mens wraz z formularzem uczestnictwa.

Virtus Mens Anna Kaczmarska

Plac Teatralny 10/4-5

41-800 Zabrze

NIP: 7341556989

Realizacja strony Spectrum Marketing 2025.