Zwiększenie wiedzy na temat funkcjonowania dzieci ze spektrum autyzmu.
Rozwijanie kompetencji nauczycieli w zakresie wspierania edukacji i rozwoju dzieci z ASD.
Poznanie sposobów dostosowania metod pracy do potrzeb ucznia.
Charakterystyka spektrum autyzmu – wyzwania i potrzeby edukacyjne uczniów.
Deficyty i trudności wynikające ze spektrum autyzmu.
Omówienie objawów spektrum autyzmu i ich wpływu na parcę dydaktyczną.
Organizacja lekcji i dobór odpowiednich metod dydaktycznych.
⏳ 3 godziny dydaktyczne
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie zgodne z §23 ust. 2 Rozporządzenia MEN z dnia 28 maja 2019 r.
W każdej klasie może znaleźć się uczeń w spektrum autyzmu (ASD), choć nie zawsze jest to od razu widoczne. Dzieci z ASD funkcjonują w różnorodny sposób – jedne są ciche i wycofane, inne impulsywne i bardzo aktywne. Wspólnym mianownikiem są jednak trudności w komunikacji, relacjach społecznych i często – specyficzne style uczenia się. Aby szkoła mogła być dla tych uczniów bezpiecznym i przyjaznym miejscem, nauczyciele muszą przede wszystkim zrozumieć ich potrzeby i odpowiednio dostosować sposób pracy.
Autyzm to zaburzenie neurorozwojowe, które wpływa na sposób postrzegania świata, przetwarzania informacji i budowania relacji z innymi. Mówiąc o „spektrum”, mamy na myśli bardzo szeroką skalę objawów i stopnia ich nasilenia – dlatego tak trudno o jednoznaczne definicje.
Dzieci w spektrum często:
mają trudności z rozumieniem norm społecznych,
wykazują dosłowne rozumienie języka (np. nie rozumieją metafor, ironii),
są nadwrażliwe lub niewrażliwe na bodźce (dźwięki, światło, zapachy),
mają specyficzne zainteresowania lub potrzebują sztywnej rutyny,
mogą mieć trudności z regulacją emocji i zachowania.
Zrozumienie tych cech jest kluczowe w budowaniu relacji i skutecznej edukacji.
Uczeń z ASD może mieć trudności w pracy zespołowej, nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami czy reagowaniu na zmiany planu dnia. Niektóre dzieci gorzej znoszą hałas, inne źle reagują na niespodziewane wydarzenia. Często też nie rozumieją „niewerbalnych” zasad szkolnego życia – takich jak kolejność zgłaszania się, przerwy czy normy zachowania na lekcji.
Zachowania uczniów w spektrum bywają odbierane jako „niegrzeczne” – tymczasem często wynikają z niezrozumienia sytuacji lub przeciążenia sensorycznego. Kluczowe jest, by nie interpretować ich przez pryzmat „złej woli”.
Podstawą skutecznego wsparcia jest empatia, cierpliwość i konsekwencja. Nauczyciel nie musi mieć specjalistycznej wiedzy klinicznej, ale powinien znać podstawowe potrzeby ucznia i wiedzieć, jak dostosować swoje metody.
Oto kilka sprawdzonych wskazówek:
Stabilna rutyna – plan dnia widoczny w klasie, zapowiadanie zmian z wyprzedzeniem.
Jasne komunikaty – krótkie, konkretne polecenia, unikanie przenośni i ironii.
Strefa wyciszenia – miejsce, gdzie uczeń może się uspokoić bez oceny.
Dostosowanie materiałów – np. większe czcionki, piktogramy, więcej czasu na wykonanie zadania.
Indywidualizacja oceniania – nie zawsze ilość wykonanych zadań oddaje wysiłek i umiejętności dziecka.
Warto zadbać o atmosferę akceptacji w całej klasie. Edukacja rówieśników, praca nad empatią i reagowanie na wykluczenie to istotne elementy budowania dobrostanu dziecka w spektrum. Nauczyciel pełni tu rolę przewodnika – nie tylko w edukacji, ale i w tworzeniu warunków do rozwoju społecznego ucznia.
Dobrze zaplanowana lekcja to taka, w której każdy uczeń – także ten w spektrum – ma jasne cele, wie, czego się od niego oczekuje i ma przestrzeń do funkcjonowania na własnych zasadach, w granicach akceptowanych przez grupę.
Podsumowanie
Uczeń z autyzmem nie potrzebuje współczucia – potrzebuje zrozumienia, akceptacji i bezpiecznego środowiska do nauki. Im więcej wiemy o funkcjonowaniu dzieci w spektrum, tym lepiej możemy je wspierać – nie tylko w sferze edukacyjnej, ale przede wszystkim w budowaniu ich dobrostanu, poczucia własnej wartości i sprawczości. Właśnie na tym polega nowoczesna, inkluzywna edukacja.
UWAGA! Wszystkie szkolenia nauczycieli możemy realizować stacjonarnie w dowolnej placówce edukacyjnej, z dojazdem na terenie kraju albo w formie warsztatu online poprzez MS Teams. Ty decydujesz, która forma jest lepsza dla Twojego zespołu!
Administratorem Twoich danych jest Virtus Mens Anna Kaczmarska z siedzibą w Plac Teatralny 10/4-5, 41-800 Zabrze, wpisanej do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, pod numerem NIP:7341556989, REGON:243295346.
Sprawdź nasze premium szkolenia dla nauczycieli oraz szkolenia zgodne z priorytetami Ministerstra Edukacji Narodowej RP na 2025 rok.
Czarno na białym. Wszystkie szkolenia w jednym pliku. Potrzebujesz przedstawić szkolenia osobom decyzyjnym lub kadrze nauczycieli? Pobierz listę wszystkich szkoleń Virtus Mens wraz z formularzem uczestnictwa.
Virtus Mens Anna Kaczmarska
Plac Teatralny 10/4-5
41-800 Zabrze
NIP: 7341556989
Realizacja strony Spectrum Marketing 2025.