Rozwijanie kompetencji nauczycieli w zakresie edukacji medialnej i informacji cyfrowych.
Kształtowanie u uczniów umiejętności krytycznego analizowania treści online.
Wzmacnianie świadomości dotyczącej zagrożeń i manipulacji w mediach.
Edukacja medialna w dobie mediów społecznościowych – czym powinna być.
Świat realny i wirtualny w życiu nastolatka.
Podstawowe zasady myślenia krytycznego w analizie informacji.
Omówienie rutyn krytycznego myślenia.
⏳ 3 godziny dydaktyczne
Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie zgodne z §23 ust. 2 Rozporządzenia MEN z dnia 28 maja 2019 r.
W czasach, gdy młodzież spędza w internecie kilka godzin dziennie, a większość informacji czerpie z mediów społecznościowych, edukacja medialna przestaje być dodatkiem – staje się koniecznością. To właśnie szkoła powinna stać się miejscem, gdzie uczniowie uczą się rozpoznawać manipulacje, odróżniać fakty od opinii, kwestionować źródła i analizować to, co widzą na ekranach. Aby jednak mogło się to zadziać, nauczyciele również muszą być świadomymi przewodnikami w świecie cyfrowych treści.
W przeszłości edukacja medialna skupiała się na rozumieniu języka reklamy, poznawaniu typów przekazów medialnych czy roli telewizji. Dziś, w dobie TikToka, memów, influencerów i deepfake’ów, jej zakres znacząco się poszerzył. Edukacja medialna to nie tylko znajomość mediów, ale przede wszystkim kształtowanie nawyków krytycznego myślenia, etycznego korzystania z sieci oraz rozumienia, jak działają algorytmy i jak wpływają na nasze postrzeganie rzeczywistości.
Dla wielu uczniów granica między tym, co dzieje się w „prawdziwym życiu”, a tym, co online – praktycznie nie istnieje. Internet to miejsce relacji, zabawy, informacji i autokreacji. Problem polega na tym, że młodzi ludzie często nie mają narzędzi, by rozpoznać treści zmanipulowane, emocjonalne czy fałszywe. Z tego wynikają m.in. lęki, presja społeczna, dezinformacja i podatność na teorie spiskowe.
Dlatego tak ważne jest, by nauczyciel nie tylko ostrzegał przed zagrożeniami, ale uczył świadomego, krytycznego i odpowiedzialnego korzystania z mediów.
Podstawowe pytania, które warto wdrażać podczas pracy z uczniami to:
Kto stworzył tę treść i w jakim celu?
Jakie emocje próbuje wywołać?
Czy źródło jest wiarygodne?
Czy inne, niezależne źródła potwierdzają tę informację?
Jak mogę to sprawdzić?
Takie pytania nie tylko rozwijają myślenie krytyczne, ale uczą odpowiedzialności za to, co się czyta, udostępnia i komentuje. Warto również wprowadzać tzw. rutyny myślenia, np. metodę SEE–THINK–WONDER (Zobacz–Pomyśl–Zastanów się), która pomaga analizować obrazy i posty z różnych perspektyw.
Szkoła powinna wspierać nauczycieli w zdobywaniu kompetencji w zakresie informacji cyfrowych i edukacji medialnej. To oni są pierwszą linią kontaktu, gdy uczeń trafi na fake newsa, padnie ofiarą manipulacji lub uwierzy w treści szkodliwe społecznie. Dlatego warto:
pokazywać uczniom, jak działają media (np. poprzez analizę nagłówków i clickbaitów),
uczyć rozpoznawania fałszywych kont i dezinformacji,
zachęcać do dyskusji i zadawania pytań,
tworzyć wspólne projekty analizujące wybrane treści z internetu.
Podsumowanie
Edukacja medialna to dziś nie dodatek, ale kluczowy element wychowania i przygotowania ucznia do życia we współczesnym świecie. Wzmacnianie umiejętności krytycznego myślenia oraz świadomość zagrożeń cyfrowych to inwestycja w samodzielność, odporność i bezpieczeństwo młodych ludzi. Szkoła, która stawia na świadome korzystanie z mediów, kształtuje pokolenie, które nie tylko konsumuje treści – ale potrafi je zrozumieć, zakwestionować i odpowiedzialnie z nich korzystać.
UWAGA! Wszystkie szkolenia nauczycieli możemy realizować stacjonarnie w dowolnej placówce edukacyjnej, z dojazdem na terenie kraju albo w formie warsztatu online poprzez MS Teams. Ty decydujesz, która forma jest lepsza dla Twojego zespołu!
Administratorem Twoich danych jest Virtus Mens Anna Kaczmarska z siedzibą w Plac Teatralny 10/4-5, 41-800 Zabrze, wpisanej do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, pod numerem NIP:7341556989, REGON:243295346.
Sprawdź nasze premium szkolenia dla nauczycieli oraz szkolenia zgodne z priorytetami Ministerstra Edukacji Narodowej RP na 2025 rok.
Czarno na białym. Wszystkie szkolenia w jednym pliku. Potrzebujesz przedstawić szkolenia osobom decyzyjnym lub kadrze nauczycieli? Pobierz listę wszystkich szkoleń Virtus Mens wraz z formularzem uczestnictwa.
Virtus Mens Anna Kaczmarska
Plac Teatralny 10/4-5
41-800 Zabrze
NIP: 7341556989
Realizacja strony Spectrum Marketing 2025.