2F. Profilaktyka uzależnień od telefonów komórkowych i Internetu.

photography of school room
The polish flag waves in the breeze.

Szkolenie zgodne z priorytetem MEN:

 

Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

women's blue denim jeans

Profilaktyka uzależnień od telefonów komórkowych i Internetu.

Cele szkolenia:

  • Zwiększenie świadomości na temat ryzyka uzależnień cyfrowych wśród dzieci i młodzieży.

  • Rozpoznawanie sygnałów nadmiernego korzystania z urządzeń elektronicznych.

  • Wyposażenie nauczycieli w strategie profilaktyczne i edukacyjne.

Tematyka szkolenia:

  • Pokoleniowe zmiany w modelu korzystania z mediów.

  • Przyczyny uzależnień cyfrowych.

  • Sygnały ostrzegawcze wskazujące na problem.

  • Działania profilaktyczne dla szkół i dla rodziców (np. aplikacje kontroli rodzicielskiej).

Czas trwania szkolenia:

⏳ 3 godziny dydaktyczne

Zaświadczenie:

Każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie zgodne z §23 ust. 2 Rozporządzenia MEN z dnia 28 maja 2019 r.

Między ekranem a rzeczywistością – jak szkoła może chronić uczniów przed uzależnieniami cyfrowymi?

 

Współczesna szkoła nie tylko uczy, ale także wychowuje i wspiera młodych ludzi w radzeniu sobie z wyzwaniami życia codziennego. Jednym z najpilniejszych zagrożeń, z jakimi zmagają się dzieci i młodzież, jest uzależnienie od telefonu i Internetu. To zjawisko, które nie dotyczy wyłącznie dorosłych – dotyka coraz młodszych uczniów, wpływając negatywnie na ich koncentrację, relacje społeczne, zdrowie psychiczne i wyniki w nauce.

 

Pokolenie ekranów

Obecni uczniowie to tzw. pokolenie „digital natives” – wychowane w świecie ekranów, komunikatorów i gier online. Smartfon jest ich głównym źródłem informacji, rozrywki i kontaktu z rówieśnikami. Dla wielu z nich stał się nie tylko narzędziem, ale także „przedłużeniem ręki”. Problem zaczyna się wtedy, gdy korzystanie z telefonu przestaje być świadome, a staje się kompulsywne i niekontrolowane.

 

Skąd bierze się uzależnienie cyfrowe?

Przyczyn jest wiele. Potrzeba przynależności społecznej, szybka gratyfikacja, nuda, stres, brak innych źródeł satysfakcji – to tylko niektóre z nich. Media cyfrowe zaprojektowane są tak, by zatrzymywać użytkownika jak najdłużej: powiadomienia, autoplay, nieskończone scrollowanie. Dzieci i młodzież, których mózgi dopiero się rozwijają, są szczególnie podatne na tego typu mechanizmy.

 

Sygnały ostrzegawcze – kiedy warto reagować?

Nadmierne korzystanie z urządzeń cyfrowych może objawiać się:

  • wycofaniem z życia rodzinnego i towarzyskiego,

  • trudnościami z koncentracją i nauką,

  • drażliwością po odstawieniu telefonu,

  • zaniedbywaniem obowiązków,

  • zaburzeniami snu i nastroju.

Im wcześniej zostaną zauważone te symptomy, tym łatwiej podjąć skuteczne działania.

 

Rola szkoły – profilaktyka zamiast zakazów

Szkoła powinna nie tylko ustalać jasne zasady korzystania z telefonów, ale przede wszystkim edukować i wspierać. Skuteczna profilaktyka to nie demonizowanie technologii, ale pokazywanie, jak z niej korzystać mądrze.

Warto wdrażać programy wychowawcze dotyczące higieny cyfrowej, prowadzić rozmowy o balansie między życiem online i offline, a także proponować alternatywne formy spędzania czasu (np. zajęcia integracyjne, sport, działania artystyczne). Świetnym rozwiązaniem są również lekcje o mechanizmach działania aplikacji i wpływie mediów społecznościowych na psychikę.

 

Współpraca z rodzicami – klucz do sukcesu

Rodzice odgrywają fundamentalną rolę w modelowaniu zachowań cyfrowych. Dlatego szkoła powinna:

  • organizować spotkania i warsztaty na temat uzależnień cyfrowych,

  • polecać sprawdzone narzędzia kontroli rodzicielskiej (np. Family Link, Qustodio),

  • wspierać w ustalaniu zasad domowego korzystania z technologii (np. strefy bez ekranów).

 

Podsumowanie

Uzależnienie od telefonów i Internetu to realne zagrożenie, które może rozwijać się niepostrzeżenie. Dlatego profilaktyka cyfrowa powinna stać się integralnym elementem pracy wychowawczej szkoły. Nie chodzi o zakazy, lecz o świadome budowanie kompetencji cyfrowych – zarówno u uczniów, jak i dorosłych. Dzięki temu młodzi ludzie nauczą się korzystać z technologii z korzyścią, a nie kosztem własnego dobrostanu.

Masz pytania? Interesuje Cię nasze szkolenie 2F. Profilaktyka uzależnień od telefonów komórkowych i Internetu? Napisz do nas!

 

UWAGA! Wszystkie szkolenia nauczycieli możemy realizować stacjonarnie w dowolnej placówce edukacyjnej, z dojazdem na terenie kraju albo w formie warsztatu online poprzez MS Teams. Ty decydujesz, która forma jest lepsza dla Twojego zespołu!

Imię i nazwisko
Instytucja/Firma
Numer telefonu
Email
Gdzie ma odbyć się szkolenie?
Kiedy ma odbyć się szkolenie?
Ile osób ma wziąć udział w szkoleniu?
Wyślij
Wyślij
Form sent successfully. Thank you.
Please fill all required fields!

Administratorem Twoich danych jest Virtus Mens Anna Kaczmarska z siedzibą w Plac Teatralny 10/4-5, 41-800 Zabrze, wpisanej do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, pod numerem NIP:7341556989, REGON:243295346.

Mediacje rówieśnicze

Szkolenia Priorytety MEN

Szkolenia autorskie nauczycieli

Szukasz czegoś ekstra dla kadry nauczycieli?

Sprawdź nasze premium szkolenia dla nauczycieli oraz szkolenia zgodne z priorytetami Ministerstra Edukacji Narodowej RP na 2025 rok.

Pobierz listę szkoleń

Wszystkie szkolenia nauczycieli w jednym dokumencie.

Czarno na białym. Wszystkie szkolenia w jednym pliku. Potrzebujesz przedstawić szkolenia osobom decyzyjnym lub kadrze nauczycieli? Pobierz listę wszystkich szkoleń Virtus Mens wraz z formularzem uczestnictwa.

Virtus Mens Anna Kaczmarska

Plac Teatralny 10/4-5

41-800 Zabrze

NIP: 7341556989

Realizacja strony Spectrum Marketing 2025.