Każda szkoła ma obowiązek tworzenia programu wychowawczo – profilaktycznego opartego na podstawie wyników corocznej diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych. Analiza motywów podejmowania przez dzieci i młodzież zachowań ryzykownych pozwala na stwierdzenie, że często są one podobne. Są to motywy:
Działania profilaktyczne szkoły powinny skupiać się na trzech obszarach działania:
Aby podejmowane działania były efektywne niezbędne jest ich przeprowadzanie w sposób zaplanowany. Przykładowy plan działań:
Zdecydowanie najważniejszym elementem jest dobrze przeprowadzona diagnoza. Powinna ona opierać się na pozyskiwaniu informacji w równej formie (ankiety, wywiady, analiza dokumentów) oraz od różnych grup (uczniowie, nauczyciele, rodzice, instytucje współpracujące ze szkołą. Efektem dobrze przeprowadzonej diagnozy jest możliwość dostosowania działań do rzeczywistych potrzeb poszczególnych klas a nawet uczniów. Przykładowe działania podejmowane przez szkołę to:
Ostatnim ważnym elementem jest ewaluacja efektów i ewentualne wprowadzanie zmian. Taki sposób prowadzenia działań podnosi ich efektywność.
Literatura:
Virtus Mens Anna Kaczmarska
Plac Teatralny 10/4-5
41-800 Zabrze
NIP: 7341556989
Realizacja strony Spectrum Marketing 2025.