Jesteśmy akredytowanym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli tworzonym przez zespół praktyków przez wiele lat pracujących w szkołach różnego typu. Specjalizujemy się szkoleniach z obszaru wychowania, profilaktyki i uczenia się uczniów. Prowadzimy szkoleniowe rady pedagogiczne łączące teorię z praktyką. Jesteśmy w stanie przygotować szkolenie „szyte na miarę” potrzeb Waszego Grona Pedagogicznego. Nauczyciele uczestniczący w szkoleniu otrzymują zaświadczenie zgodne z wymaganiami MEN. Ponadto realizujemy warsztaty dla uczniów oraz spotkania edukacyjne dla rodziców. Zapraszamy do korzystania z naszej oferty.
SZKOLENIA W OBSZARZE WYBRANYCH PODSTAWOWYCH KIERUNKÓW REALIZACJI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA:
I – Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego.
- Kształtowanie postaw uczniów jako element kompetencji kluczowych
- Obszary kształtowania postaw w odniesieniu do wszystkich kompetencji na poszczególnych przedmiotach – przykłady realizacji.
- Działalność wychowawcza w szkole jak ją planować i realizować.
2. ''A TO POLSKA WŁAŚNIE'' (STANISŁAW WYSPIAŃSKI). CIEKAWE SPOSOBY NA EDUKACJĘ PATRIOTYCZNĄ I POZNAWANIE POLSKIEJ KULTURY.
-
– Podstawy prawne edukacji patriotycznej.
– Co zamiast akademii?
– Inspiracje do pracy z wykorzystaniem oferty różnych instytucji.
3. ROLA EDUKACJI REGIONALNEJ W KSZTAŁTOWANIU WŁAŚCIWYCH POSTAW, ZAANGAŻOWANIA SPOŁECZNEGO.
-
– Cele edukacji regionalnej.
– Podstawy prawne edukacji regionalnej.
– Ciekawe pomysły na prowadzenie edukacji regionalnej.
4. METODA PROJEKTU - NAUKA POPRZEZ DZIAŁANIE.
-
– Metoda projektu w podstawie programowej.
– Cechy dobrego projektu.
– Dekalog nauczyciela prowadzącego projekt.
– Zasady budowania grup projektowych.
5. PLANOWANIE I REALIZOWANIE INNOWACJI PEDAGOGICZNYCH W SZKOLE.
-
– Zasady wprowadzania w szkole innowacji pedagogicznych.
– Dokumentowanie innowacji.
– Pomysły, przykłady dobrych praktyk.
– Wspólne tworzenie przykładowej innowacji.
– Sposoby pozyskiwania pozabudżetowych środków finansowych na realizacje innowacji.
6. PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY W SZKOLE. ''NIE TAKI DIABEŁ STRASZNY JAK GO MALUJĄ'' – CZYLI JAK BEZBOLEŚNIE PRZEPROWADZIĆ DIAGNOZĘ I EWALUACJĘ?
-
– Dobra diagnoza podstawą efektywnej pracy.
– Jak skutecznie i szybko przeprowadzić dobrą diagnozę do programu wychowawczo – profilaktycznego.
– Tworzenie planów pracy wychowawczej do poszczególnych klas.
– Ewaluacja programu wychowawczego – jak zrobić to szybko i efektywnie.
7. PLANOWANIE PRACY WYCHOWAWCZEJ W KLASIE Z UWZGLĘDNIENIEM WYMAGAŃ MEIN.
-
– Jak planować pracę wychowawczą z uwzględnieniem założeń programu wychowawczo – profilaktycznego.
– Jak uwzględnić kierunki polityki oświatowej państwa w planach pracy klas.
– Przykładowe plany pracy wychowawczej dla klas 1-3, 4-6, 7-8 oraz dla szkół średnich.
8. TRUDNY RODZIC CZY TRUDNA RELACJA? JAK WSPÓŁPRACOWAĆ Z RODZICAMI, KTÓRZY SĄ WYZWANIEM DLA SZKOŁY.
-
– Typy rodziców w zakresie współpracy ze szkołą.
– Przyczyny konfliktów pomiędzy rodzicami a nauczycielami.
– Blokady komunikacyjne po stronie rodziców i nauczycieli.
– Jak wypracować strategie współpracy z rodzicami.
– Zasady przekazywania rodzicom negatywnych informacji o dziecku.
9. PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ BEHAWIORALNYCH.
-
– Czym są uzależnienia behawioralne.
– Rodzaje uzależnień behawioralnych.
– Mechanizm uzależnienia.
– Sygnały ostrzegawcze – jak rozpoznać problem.
– Skuteczna profilaktyka we współpracy z rodzicami ucznia.
10. JAK DBAJĄC OD SIEBIE CHRONIĆ I WZMACNIAĆ ZDROWIE PSYCHICZNE DZIECI I MŁODZIEŻY.
-
– Zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli – czynniki chroniące i czynniki ryzyka.
– Dbanie o dobrostan nauczyciela podstawą efektywnego dbania o zdrowie psychiczne uczniów.
– Rozpoznawanie zaburzeń w obszarze zdrowia psychicznego uczniów.
– Sytuacja kryzysowa – szanse i zagrożenia.
– Plan działań w sytuacjach kryzysowych.
11. UCZEŃ ZE SPEKTRUM AUTYZMU W SZKOLE – ZROZUMIEĆ ABY WSPIERAĆ.
-
– Co to jest spektrum autyzmu?
– Charakterystyka dzieci z autyzmem i Zespołem Aspergera.
– Deficyty oraz wynikające z nich trudności, których doświadczają dzieci z autyzmem oraz Zespołem Aspergera.
– Jak pomóc dziecku z autyzmem i Zespołem Aspergera w zdobyciu wiedzy i umiejętności społecznych – rola nauczyciela.
– Organizacja lekcji/zajęć oraz dobór odpowiednich metod i form nauczania.
II WSPIERANIE ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI CYFROWYCH UCZNIÓW I NAUCZYCIELI, ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM BEZPIECZNEGO PORUSZANIA SIĘ W SIECI ORAZ KRYTYCZNEJ ANALIZY INFORMACJI DOSTĘPNYCH W INTERNECIE. POPRAWNE METODYCZNIE WYKORZYSTYWANIE PRZEZ NAUCZYCIELI NARZĘDZI I MATERIAŁÓW DOSTĘPNYCH W SIECI, W SZCZEGÓLNOŚCI OPARTYCH NA SZTUCZNEJ INTELIGENCJI.
1. WSPARCIE EDUKACJI MEDIALNEJ I KSZTAŁTOWANIE KRYTYCZNEGO PODEJŚCIA DO TREŚCI PUBLIKOWANYCH W INTERNECIE I NA PORTALACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH.
-
– Edukacja medialna – czym powinna być w dobie mediów społecznościowych.
– Świat realny i wirtualny w życiu nastolatka.
– Podstawowe założenia myślenia krytycznego.
-
– Pokoleniowa zmiana modelu korzystania z mediów.
– Przyczyny uzależniania się dzieci i młodzieży od telefonów komórkowych i internetu.
– Sygnały ostrzegawcze wskazujące na nadmierne korzystanie z telefonu. komórkowego i internetu.
– Promowanie pozytywnych aspektów korzystania z nowoczesnych technologii.
– Przykłady działań profilaktycznych do realizowania przez rodziców – aplikacje kontroli rodzicielskiej.
– Przykłady działań profilaktycznych do realizowania przez szkoły.
3. ROZWIJANIE KOMPETENCJI KLUCZOWYCH UCZNIÓW Z WYKORZYSTANIEM TECHNOLOGII INFORMACYJNO – KOMUNIKACYJNYCH.
-
– Katalog kompetencji kluczowych uczniów wraz z przykładami wiedzy, umiejętności i postaw wskazujących na ich nabywanie.
– Możliwości rozwijania kompetencji kluczowych na różnych przedmiotach w szkole.
– Bezpłatne aplikacje edukacyjne do wykorzystania na wszystkich przedmiotach w rozwijaniu kompetencji kluczowych uczniów.
LISTA POZOSTAŁYCH SZKOLEŃ:
1. NIKT MNIE NIE ROZUMIE! JAK PRACOWAĆ Z NASTOLATKAMI?
-
– Specyfika okresu dojrzewania.
– Kryzys wieku dojrzewania – jak wspierać nastolatka w rozwoju.
– Typowe zachowania nastolatków – jak sobie z nimi radzić?
– Komunikacja z nastolatkiem – co działa a co przeszkadza w porozumiewaniu się.
-
– Sygnały ostrzegawcze – co może niepokoić?
– Objawy zaburzeń w zależności od wieku.
– Współpraca szkoła dom szansą na efektywne wsparcie ucznia.
– Taryfa ulgowa – kiedy i jak stosować.
3. ZACHOWANIA TRUDNE I NIEBEZPIECZNE UCZNIÓW. JAK JE ROZRÓŻNIAĆ I JAK SOBIE Z NIMI RADZIĆ.
-
– Przyczyny trudnych zachowań uczniów.
– Sposoby budowania autorytetu nauczycieli.
– Zasady pracy z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze.
– Dekalog praktycznego rozwiązywania konfliktów.
4. JAK UCZY SIĘ MÓZG?
-
– Jak uczy się mózg?
– Co to znaczy efektywne uczenie się?
– Pamięć i jej rodzaje.
– Krzywa zapominania.
– Rola motywacji w procesie uczenia się.
– Syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych.
5. JAK UCZYĆ DZIECI UCZENIA SIĘ? TECHNIKI EFEKTYWNEGO ZAPAMIĘTYWANIA NA LEKCJACH.
-
– Diagnozowanie preferowanego stylu ucznia się.
– Wpływ stosowanych metod uczenia na efektywność uczenia się uczniów.
– Łańcuchowa metoda skojarzeń i jej wykorzystanie na poszczególnych przedmiotach.
– Wykorzystywanie mnemotechnik do zapamiętywania treści programowych.
– Przykłady ćwiczeń ułatwiających zapamiętywanie do wykorzystania na lekcjach z różnych przedmiotów.
6. MEDIACJE RÓWIEŚNICZE W SZKOLE – CZY WARTO, JAK JE WPROWADZAĆ?
-
– Konflikt w szkole, wady, zalety.
– Style rozwiazywania konfliktu.
– Mediacje – dlaczego warto?
– Standardy wprowadzania mediacji w szkole.
7. DYSCYPLINA W KLASIE – SKUTECZNE METODY BUDOWANIA AUTORYTETU NAUCZYCIELA.
-
– Przyczyny zachowań naruszających dyscyplinę.
– Skuteczne zachowania w trudnych sytuacjach.
– Konsekwencje, kary – klasowy i szkolny system dyscyplinujący.
– Współpraca z rodzicami uczniów łamiących dyscyplinę.
– Dyscyplina w klasie jako efekt pracy całej rady pedagogicznej.
– Utrata władzy w klasie – skutki osobiste i zawodowe.
8. KAŻDY MA SWÓJ EVEREST! MOTYWOWANIE UCZNIÓW DO OSIĄGANIA CELÓW NA MIARĘ SWOICH MOŻLIWOŚCI.
-
– Od czego zależą osiągnięcia uczniów.
– Sukces na miarę możliwości co to znaczy w praktyce?
– Sposoby efektywnego motywowania uczniów.
– Rola oceniania w motywowaniu uczniów do nauki.
– Współpraca z rodzicami jako element motywowania uczniów do pracy.
9. SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE – PROCEDURY POSTĘPOWANIA I DOKUMENTOWANIA.
-
– Rodzaje sytuacji kryzysowych w szkole.
– Reakcje ludzi na kryzys.
– Zespół kryzysowy – role poszczególnych członków w zespole.
– Plan działań kryzysowych.
– Kontakty z mediami w sytuacjach kryzysowych.
– Pozytywne aspekty kryzysu.
10. SAMOOKALECZENIA – PROCEDURY POSTĘPOWANIA, PROFILAKTYKA.
-
– Samookaleczenia – definicja, rodzaje.
– Dlaczego oni to robią? Przyczyny zachowań autoagresywnych.
– Profilaktyka działań autoagresywnych w szkole.
– Procedura postępowania w szkole wobec ucznia samookaleczającego się.
– Pozyskiwanie rodziców do współpracy w działaniach wobec ucznia samookaleczającego się.
11. ZABURZENIA DEPRESYJNE DZIECI I MŁODZIEŻY – JAK PRACOWAĆ ABY WSPIERAĆ.
-
– Uczeń z depresją w szkole – objawy zaburzeń i ich wpływ na funkcjonowanie szkolne.
– Depresja z myślami samobójczymi i samookaleczaniami – szacowanie ryzyka samobójstwa, zasady podjęcia interwencji.
– Metody i techniki pracy z uczniem z depresją.
– „Taryfa ulgowa” – jak wymagać i kiedy odpuszczać.
12. PROFILAKTYKA SAMOBÓJSTW WŚRÓD MŁODZIEŻY. ZESPÓŁ KRYZYSOWY - POSTĘPOWANIE SZKOŁY PO ŚMIERCI UCZNIA.
-
– Czynniki chroniące i czynniki ryzyka.
– Grupy szczególnie zagrożone.
– Jak rozpoznać niebezpieczeństwo – sygnały ryzyka.
– Działania profilaktyczne pierwszo, drugo i trzeciorzędowe.
– Efekt Wertera i działania postsuicydalne.
– Postępowanie po śmierci ucznia.
13. UCZEŃ Z DYSFORIA PŁCIOWĄ W PLACÓWCE OŚWIATOWEJ
-
– Biologiczne i psychologiczne podstawy seksualności dzieci i młodzieży.
– Dysforia płciowa w klasyfikacjach medycznych.
– Diagnoza i postępowanie terapeutyczne wobec osób z dyforią płciową.
– Uczeń z dysforia płciową w szkole – praktyczne wskazówki postępowania.
14. CYBERPRZEMOC – PROFILAKTYKA, PROCEDURY, DOKUMENTOWANIE.
-
– Zmiany w zakresie korzystania z mediów.
– Formy przemocy w Internecie.
– Kształtowanie kultury korzystania z sieci.
– Rola rodziców – aplikacje kontroli rodzicielskiej.
– Procedura postępowania w przypadku stwierdzenia cyberprzemocy.
15. AGRESJA W SZKOLE – JAK ZADBAĆ O BEZPIECZEŃSTWO UCZNIÓW I NAUCZYCIELI?
-
– Rodzaje i formy agresji i przemocy.
– Procedury reagowania na agresję.
– Ochrona nauczyciela w sytuacji agresywnych zachowań uczniów.
– Skuteczne działania profilaktyczne na poziomie szkoły, klasy i jednostki.
16. ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRAWNA NIELETNICH W ŚWIETLE USTAWY O WSPIERANIU I RESOCJALIZACJI NIELETNICH.
-
– Nieletni, młodociany, małoletni – definicje w prawie polskim.
– Odpowiedzialność prawna na zasadach określonych w kodeksie karnym i ustawie o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich.
– Środki wychowawcze możliwe do zastosowania przez dyrektora szkoły.
– Jak budować poczucie odpowiedzialności u uczniów.
17. POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W PRAKTYCE.
-
– Podstawy prawne udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
– Realizacja zadań z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
– Inspiracje do pracy – zbiór przydatnych materiałów, aplikacji i platform do realizacji zajęć korekcyjno – kompensacyjnych.
– Dostosowanie wymagań – przykłady realizacji i zapisów.
– Dokumentowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
18. IPET WOPFU JAK JE PRAWIDŁOWO REALIZOWAĆ?
-
– WOPFU i IPET – obowiązki i zadania dyrektora, nauczycieli, szkoły.
– WOPFU – zasady opracowania, metody zbierania danych.
– Obserwacja pedagogiczna jako element diagnozy funkcjonowania ucznia.
– IPET – zasady konstruowania.
– Analiza składowych IPET – jak rozumieć dostosowania, zintegrowane działania nauczycieli, działania i współpracę z rodzicami, gdzie szukać wsparcia?
– Ocena efektywności prowadzonych działań.
19. PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ W SZKOŁACH I PLACÓWKACH OŚWIATOWYCH.
-
– Profilaktyka pierwszo, drugo i trzeciorzędowa – przykłady działań.
– Strategie profilaktyczne i ich zastosowanie w praktyce szkolnej
– Sposoby wzmacniania czynników chroniących i osłabiania czynników ryzyka w środowisku szkolnym.
– Sygnały ostrzegawcze wskazujące na podejmowanie przez dzieci i młodzież zachowań ryzykownych.
– Planowanie działań profilaktycznych w szkole – od diagnozy do ewaluacji.
20. BUDOWANIE „DUCHA ZESPOŁU
-
– Spójność zespołu nauczycielskiego – po co nam to potrzebne?
– Kiedy 7/8 to więcej niż 1?
– Praktycznie ćwiczenia rozwijające „ducha zespołu” w Gronie Pedagogicznym.
21. BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE – JAK SKUTECZNIE DBAĆ O BEZPIECZEŃSTWO UCZNIÓW I NAUCZYCIELI?
-
– Podstawy prawne zapewniania bezpieczeństwa uczniom.
– Bezpieczeństwo fizyczne – rekomendacje dla działań szkoły.
– Obowiązki nauczycieli, dyrektora szkoły oraz pracowników administracji i obsługi w zakresie zapewniania bezpieczeństwa uczniom.
– Sygnały zagrożenia na które trzeba zwracać uwagę.
– Profilaktyka cybe rzagrożeń.
– Działania wychowawcze wobec rodziców uczniów.
22. „SPALAM SIĘ.
-
– Różnica między męczeniem a wypaleniem zawodowym.
– Diagnozowanie wypalenia zawodowego.
– Grupy ryzyka.
– Sygnały wypalenia zawodowego.
– Jak nie tracić motywacji do pracy w szkole.
23. PRZEMOC WOBEC DZIECI. JAK POMÓC DZIECKU KRZYWDZONEMU ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM PROCEDURY NIEBIESKIEJ KARTY?
-
– Agresja i przemoc – definicje.
– Rodzaje i formy przemocy.
– Jak pomóc ofiarom, sprawcom i świadkom przemocy.
– Procedura reagowania na przemoc.
– Zasady interwencji policji w szkole.
– Procedura Niebieskiej Karty.
24. ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRAWNA NAUCZYCIELI.
-
– Odpowiedzialność porządkowa wynikająca z Kodeksu Pracy.
– Przepisy prawa oświatowego w zakresie odpowiedzialności prawnej nauczycieli.
– Zasady odpowiedzialności prawnej nauczycieli.
– Postępowanie przed komisją dyscyplinarną.
W celu zamówienia szkolenia prosimy o kontakt telefoniczny: 792 252 747 lub mailowy: [email protected]