WSPIERANIE UCZNIÓW W POWROCIE DO SZKOŁY PO PANDEMII

person in white and pink striped long sleeve shirt
22 sierpnia 2022
Powrót uczniów do szkoły to perspektywa na, którą jedni czekają z niecierpliwością a inni wręcz przeciwnie. Wskazują na to badania, które przeprowadził twórca dziennika elektronicznego VULCAN i Zakład Badań nad Procesem Uczenia się Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wynika z nich, że:

 

  • 60,7 proc. uczniów powiedziało, że wolałoby wrócić do szkoły, niż dalej uczyć się zdalnie. (Podoba mi się, ale wolałem/wolałam chodzić do szkoły – 31,7 proc.; nie podoba mi się i wolałbym/wolałabym wrócić już do szkoły – 28,9 proc.).
  • pozostałe osoby (39,3%) wolą naukę zdalną od tej w szkole. Bardzo mi się podoba i wolę je od chodzenia do szkoły – odpowiedziało 27,8 proc. uczniów. Nie podoba mi się, ale i tak wolę to, niż chodzić do szkoły – podało 11,5 proc.

 

Dlatego też planując działania wspierające uczniów pamiętajmy, że będziemy mieli do czynienia zarówno z jedną jak i druga grupą. Reakcje na pandemię i powrót do szkoły zawsze będą indywidualne, zależą od wielu czynników m.in. od wieku, osobowości ucznia, środowiska domowego, stopnia poradzenia sobie ze zdalną edukacją, uzyskanego wsparcia. Problemy mogą pojawiać się niekoniecznie tam i niekoniecznie z tymi uczniami, po których spodziewamy się problemów.

 

Dlatego przed nauczycielami staje szereg wyzwań:

  • Umiejętność zidentyfikowania uczniów wymagających dodatkowego wsparcia.
  • Umiejętność poradzenia sobie z pojawiającymi się u uczniów reakcjami na sytuację.
  • Poradzenie sobie z własnymi emocjami związanymi z sytuacją.
  • Umiejętność komunikowania się z uczniami, rodzicami i innymi nauczycielami w sposób nie pogłębiający kryzysu.
  • Umiejętność współpracy z różnymi podmiotami.
  • Umiejętność proszenia o pomoc i korzystania z niej.
  • Umiejętność wyważenia pomiędzy wymaganiami edukacyjnymi i sprawdzeniem wiedzy, a koniecznością wsparcia uczniów.

 

Aby im podołać konieczne jest otworzenie się na różne punkty widzenia, wykorzystanie doświadczeń z okresu zdalnej edukacji do zmian w pracy własnej, spójność działań Grona Pedagogicznego – wymiana doświadczeń, dzielenie się wiedzą. Ważne również aby całe Grono Pedagogiczne podejmowało działania zmierzające do ułatwienia uczniom doświadczeń, które stały się ich udziałem.W kontekście piramidy potrzeb najbardziej istotne jest odbudowywanie pozytywnych relacji, niwelowanie sytuacji sprzyjających wzrostowi napięcia, przypomnienie/ustalenie obowiązujących zasad oraz stworzenie okazji do uzupełnienia wiadomości w przyjaznej atmosferze. Planując działania pamiętajmy, że uczniowie nie mieli okazji funkcjonować w zespole klasowym przez bardzo długi czas, ze względu na zmiany jakie zaszły w poszczególnych uczniach zespół klasowy z przed decyzji o zamknięciu szkół i zespół klasowy po powrocie to dwa różne zespoły. Zmianie mogły ulec nie tylko więzi w klasie ale również role klasowe a uczniowie mogą nie zdawać sobie sprawy ze zmian. Dlatego dobrze przeprowadzona integracja zwiększa poczucie bezpieczeństwa uczniów, ułatwia proszenie o pomoc w trudnych sytuacjach.

 

Również planując lekcje inne niż wychowawcza warto zastanowić się nad takim doborem metod i form pracy, które sprzyjają nawiązywaniu relacji między uczniami. Z pomocą jak zawsze przychodzą nam tutaj metody aktywizujące.

 

Fundacja JIM opracowała poradnik „Jak wspierać dziecko w powrocie do szkoły po pandemii”. Odnosi się on głównie do potrzeb dzieci ze spektrum autyzmu ale wiele wskazań jest uniwersalnych. Aby zapoznać się z poradnikiem kliknij tutaj.

Virtus Mens Anna Kaczmarska

Plac Teatralny 10/4-5

41-800 Zabrze

NIP: 7341556989

Realizacja strony Spectrum Marketing 2025.